lördag 16 juli 2011

Hobbitarna har flyttat (i bakgrunden)

Idag flyttade Under Kullen till ett riktigt webbhotell, Binero. Bytet innebär att sajten kan uppfattas som nere eftersom alla namnservrar på Internet behöver upplysas om nya stället. Troligen lär allt funka precis som innan senast på måndag.

Sedan sajten öppnade har den haft ett gäng olika adresser. Inte som i webbadresser, denna har alltid varit http://underkullen.se, utan mer fysiska adresser i form av att ligga på olika maskiner.

När projektet startades upp av LiljaTook hade jag fortfarande en egen webbserver hemma. I min bostad har jag indragen fiber som ger mig 100/100 bredband, vilket gjorde sådant möjligt. Min webbserver är numera pensionerad, men var en AMD s754 med några GB RAM och några diskar, utsökt monterade i ett Antec SOLO-chassi vars kylning inte hördes på en meters avstånd (2006 när datorn byggdes, på mitt studentrum, var datorn på det avståndet från mitt huvud när jag sov).

Myran, som datorn hette, pensionerades dock då datorn inte hade någon bra plats att bo på. För att täcka behovet av myran införskaffades istället Piglet, en NAS som passande nog hade en enkel LAMP. Där har Under Kullen bott fram tills flytten till Binero.

Piglet är pålitlig men är med handen på hjärtat inte så glad åt att agera webbvärd. Piglet tycker sånt är trögt och jobbigt att hinna med. Då jag redan har en sajt på binero (en comic-sajt) tänkte jag att det kunde vara lägligt att ge Under Kullen ett drägligt hem.

Så här är vi nu. Under Kullen bor på ett webbhotell och kommer troligen att upplevas som snabbare och rappare än innan.

Jag lärde mig även hur Drupal genomsöker sin egen sites-katalog för att hitta settings. Den kör tydligen på domännamnet, vilket gjorde att preview-sajten jag hade under flyttens gång inte ville kännas vid den befintliga sajten utan istället ominstallera Drupal. Detta berodde på att min settings-fil bara fanns för underkullen.se-domänen. Genom att kopiera denna till "default" dunkade sajten igång genast.

1 kommentar:

  1. Hej Hobbitar!
    Jättekul att ni valt oss! Välkommen till oss på Binero, ert Support(er) team hos oss finns är via mail/tel 8-22 m-t, 8-19 f, 10-15 l-s (support@binero.se/020240800 mob/utl:0771240800). Driftsstatus finns på binerodrift.se, närmare 300 guider och svar på http://www.binero.se/support och ett trettiotal SEO-guider i vår blogg.binero.se :)
    Varmt välkommen!
    Erik
    Binero

    SvaraRadera