lördag 19 december 2009

Levande!

Nu är Under Kullen lanserad, åtta år efter FotR hade premiär på bio. Jag minns det som igår: det var kallt på premiären, biljetterna köptes i dörren (förköp behövdes inte för första filmen i Söderhamn) och filmen lovade något episkt om det som var på väg de närmsta två åren.

Under Kullen har ett eget tema som med litet pill slutligen såg ut som Meril önskade. Det är ett minimalt moddat Garland-theme som ligger i botten, vilket den (i artiga ordalag) prestigelösa HTML-koden avslöjar.

Drupal är inte det värsta jag jobbat med, men jag tycker det är svårt att temasätta utan vidare konskap om hur CMS:et funkar. Meril hade en till synes trivial sak som hon ville ha fixad. Det handlade om att byta plats på två <li> så att den undre kom upp och blev överst.

Efter 20 minuters letande gav jag upp jakten på den kod som anropade de två <li>-elementen. Det var verkligen inte så trivialt, när allt kommer omkring. Det var olyckligtvis ingenting som moddades på temanivå, utan var en ohanterad output direkt från en modul - som i sin tur hämtade varje <li> från två undermoduler.

Det är säkerligen inte svårt alls med litet kunskap inifrån CMS:ets grundstenar, och hur vyerna/mallarna hanteras därefter. Jag kommer under nästa år snoka i koden och se vad som gömmer sig där. Med tanke på hur Drupal fortskrider och vilka sidor som väljer CMS:et idag lär det bli värdefull kunskap.

Jag lärde också Meril den hårda läxan att Sidor tyvärr inte ser likadana ut på alla datorer. En font som finns hos mig användes på rubriker, och när hon öppnade sidan i sin Firefox användes inte fonten där.

Vi lyckades dock komprimissa det genom att göra en litet mer elegant fallback-lösning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar